20 seconden van verandering.


Iedereen heeft wel al eens een opleiding gehad of een boek gelezen rond Time Management, gevolgd door vele goede voornemens om veranderingen in onze aanpak te brengen. En vervolgens gebeurde er weinig of niets.

Dan concluderen we al snel dat die opleidingen en boeken maar tijdsverspilling zijn en we beter gewoon terug aan het werk kunnen gaan. Het komt uiteindelijk allemaal toch neer op gezond verstand.

Diegenen die het luidste roepen dat ze het allemaal al weten en geen tijd hebben om verder te luisteren, zijn vaak de mensen die het advies misschien het hardst nodig hebben. 
Iemand die roept: 'Het is toch logisch dat je doelen stelt, dat doet iedereen toch' en vervolgens doelloos door het leven gaat. 'Ja, natuurlijk moet je oppassen met je privacy op Facebook' en vervolgens zijn instellingen openbaar laat. Zo'n persoon kennen we allemaal wel en zo'n persoon....tja, zijn we ook allemaal.

Elk van ons heeft wel zaken waarover je een duidelijke mening hebt, maar die je zelf niet in de praktijk brengt. Zoals je kinderen preken elke dag een stuk fruit en veel groenten te eten en het zelf regelmatig overslaan. Weten dat je wat vaker moet sporten en het telkens weer uitstellen. Zeggen dat je veel meer energie krijgt als je je tv-avond vervangt door een andere activiteit en vervolgens elke avond languit voor het scherm hangen met de tablet op de schoot....

Gezond verstand is niet gelijk aan gezond handelen. It's all in the action, you know.

En in volhouden. Goede voornemens zijn lastig vol te houden. Onderzoek wijst uit dat je een maand nodig hebt vooraleer een nieuw aangeleerde handeling een gewoonte wordt. Zolang houden we onze nieuwjaarsvoornemens vaak niet eens vol. Doch, heel af en toe, veranderen we ons gedrag.

Wat maakt dan het verschil? 
Ik heb er geen pasklaar antwoord voor, sorry. Wel een paar zaken die voor mij gewerkt hebben (en begrijp me niet verkeerd, ik doe ook veel pogingen en soms lukt het eens):

  • Concentreer je op veranderingen die je echt wilt verwezenlijken: zonder sterke interne motivatie wordt het lastig
  • Beperk je tot 1 verandering tegelijkertijd en zorg ervoor dat het een gewoonte is geworden vooraleer over te gaan tot een andere gewoontevorming
  • Faciliteer de verandering die je wilt verwezenlijken: kies het pad van de minste weerstand en zorg ervoor dat je obstakels wegneemt. 


Een voorbeeld om het te illusteren. Een jaar geleden deed ik een nieuwe poging om regelmatig te gaan joggen. Voordien had ik ook al pogingen ondernomen, want het zou gezond voor me zijn en goed voor mijn conditie (hmm...lijn). Pogingen gestopt. Tot er een sterkere interne motivatie kwam. Ik was na 20 jaar terug beginnen tennissen en merkte dat mijn conditie niet goed genoeg was om het spel te spelen dat ik wilde. Dus begon ik tweemaal per week te joggen. In mijn agenda plande ik het joggen zo in. Goede voornemens, goede planning. Op de dag zelf kwam het er vaak niet van. Uitstel tot de middag, uitstel tot de avond, afstel... Tot ik mijn kledij begon klaar te leggen op de plek waar ik mijn werkkledij normaal klaar leg en de loopschoenen aan de voordeur. Op die manier gaf ik het stemmetje in mijn hoofd dat 's morgens weer om uitstel smeekte veel minder de ruimte. Het werkt niet altijd, maar meestal wel en een jaar later jog ik nog steeds tweemaal per week en haal ik die balletjes aan het net zonder probleem.

Een goede stelregel die me daarbij hielp, las ik ooit in één van die Time Managementboeken: de 20seconden regel: zorg ervoor dat alles wat je wilt vermijden méér dan 20seconden in beslag neemt (bijvoorbeeld de chips niet in huis halen of in een kast waarvoor je een ladder nodig hebt) en dat wat je méér wilt doen minder dan 20seconden in beslag neemt, zoals een appel alvast wassen en op je bureau uitstallen zodat je geen moeite moet doen, of het zichtbaar klaarleggen van je sportkledij. Ideaal zou het gebruik van een soort sportpyjama zijn, die ik de avond van tevoren al zou kunnen aandoen, maar die bestaat nog niet, ik heb er al naar gezocht....




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen