1-3-5...hoe makkelijk Time Management kan zijn.

Wij hebben allemaal een haat-liefde relatie met lijstjes. Enerzijds houden we ervan (zeker de verlanglijstjes à la bucket-list waarbij we dromen noteren, stellen we graag samen), maar anderzijds verwensen we ze ook vaak naar oorden waar we zelf niet snel willen komen. Zoals dat dagelijkse actielijstje, gevuld met belangrijke en minder belangrijke zaken, groeiend doorheen de dag, gevuld met allerlei dingen die in ons hoofd rondspoken en die we zo snel mogelijk uit ons leven willen bannen.

In 'Time Management verwijdert je van je doel' gaf ik al aan dat je keuzes zal moeten maken als je geen slaaf van je lijstjes wilt worden. Gisteren las ik via Lifehacker een manier die je daarbij kan helpen: de 1-3-5-regel.

Deze regel komt erop neer dat je niet de hele dag door het gevecht aangaat met je to do-lijst, maar je veel productiever zal voelen door een prioriteitsregel toe te passen, zoals de 1-3-5 regel.


Plan elke dag één grote actie die je wilt verwezenlijken, drie medium zaken en vijf kleinere acties. Daardoor wordt je to do-lijst automatisch gereduceerd tot een negental items en laat je de andere minder relevante zaken voor wat ze zijn. Die kan je wel ergens noteren of plannen om later te bekijken, maar je laat ze niet toe te komen spoken doorheen de dag.

Zo heb ik zelf een bucket-list, een back-burner lijst en een inspiratielijst, maar daarover later meer...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen